MODULE 8

In- en externe controle

We zijn nu aangekomen in module 8 “in- en externe controle”.

Bij aanvang van een examenrit begint de examinator altijd met wat vragen over de auto te stellen.
de gedachte die hier achter zit is dat als jij straks alleen met een auto op pad ben en er is “iets” dat je dan een beetje weet wat er zou kunnen zijn , wat je moet doen en vooral wat je niet moet doen.
het heeft ook gewoon met je veiligheid te maken, belangrijk dingetje lijkt mij.

8.1 BUITENKANT VAN HET VOERTUIG

8.2 DE BANDEN

8.3 ONDER DE MOTORKAP

8.4 INTERIEUR/BEDIENING VOERTUIG.

VOORBEREIDING OP TTT EN EXAMEN

8.1 Buitenkant voertuig.

De examinator kan jou vragen stellen over de buitkant van de auto.
Hij kan zoal vragen wat je bekijkt of controleert voordat je instapt.

Voordat je instapt werp je dus een soort van controlerende blik op je voertuig.
Waar kijk je dan zoal naar?

  • Je kijkt of er geen vloeistoffen onder liggen.
  • Of je ramen schoon zijn, en of je er dus doorheen kan kijken.
  • Of je ruitenwissers en spiegels er nog op zitten.
  • Of je verlichting nog heel is. (En eigenlijk hoor je te controleren of ze het ook doen)
  • Of je banden nog allemaal op gelijke spanning zijn. (Scheefstaande auto? – Lekke band?)

Verlichting.

En zo kan de examinator dus ook vragen stellen over je verlichting.
Hij of zij kan je vragen om op te noemen wat voor verlichting je hebt , hoeveel daarvan en welke kleur het heeft.
En ze kunnen vragen of jij achter het stuur wilt gaan zitten en verlichting op verzoek even aan wilt zetten.

Welke verlichting heb je zoal?

Aan de voorzijde:

  • Stadslicht. (2) wit.
  • Dimlicht. (2) wit
  • Grootlicht. (2) Wit.
  • Richtingaanwijzers. (2) geel/oranje
  • Mistlicht (2) Wit. (niet verplicht)
LESAUTO Rijschool Dielessen

Aan de achterzijde:

  • Achterlichten. (2) Rood.
  • Remlichten. (3) Rood
  • Mistlicht (1 moet, 2 mag) rood
  • Richtingaanwijzers (2) geel/oranje.
  • Achteruitrijlicht. (1 moet, 2 mag) Wit.
    Kentekenplaat verlichting. Wit

8.2 De banden.

En zo kan de examinator ook vragen stellen over de  je banden., Meestal is de vraag “joh, kan jij mij iets over de banden vertellen”.
En dat kan jij dan, zeker als je het volgende hebt doorgenomen.

De band algemeen

  • De banden kunnen beschadigd zijn  doordat je wel eens langs een stoeprandje schuurt. Er kunnen dan scheurtjes of winkelhaken in de wangen van de band komen.

De bandenspanning.

Het is belangrijk dat je de juiste bandenspanning heb.
Wat is de juiste bandenspanning van deze auto?
Dat staat in het instructieboekje van de auto of in de binnenkant van de deur, of bij het tankstation.

Wanneer de bandenspanning te laag is wat heeft dat voor negatieve gevolgen?

  • Een slechte wegligging = gevaarlijk.
  • Een hoger brandstofverbruik doordat de bant niet rolt maar zich voortduwt = niet goed voor milieu.
  • Band slijt sneller.

Wanneer de bandenspanning te hoog is wat voor negatieve gevolgen heeft dat?

  • Oncomfortabel.
  • De vorm word uit de band gehaald = minder contact met wegdek.
  • Band kan klappen = gevaarlijk!

Wanneer de bandenspanning van de banden verschillend is wat voor gevolgen heeft dat?

De auto trekt in het stuur naar de zijde waar de bandenspanning het laagst is.

Het profiel.

  • Op het loopvlak van de band zit profiel.it profiel voorkomt aquaplaning. Aquaplaning is dat als er water op het wegdek ligt en jij rijd daar met hoge snelheid op af, dat dat water dan niet direct weg kan en dan tussen band en wegdek blijft, oftewel je zweeft dan op het water oftewel je hebt geen grip meer. Dat profiel schept dat water weg en zo heb jij weer grip .
  • de minimale diepte wat je aan profiel moet hebben is 1.6 mm.

Hoe te controleren?

  • Pak een 1 euromunt en zet deze tussen de groeven van je (zomer)band. Wanneer je het gouden randje kan zien, is de band toe aan vervanging. Bij een winterband doe je hetzelfde met een 2 euromunt en mag de zilveren buitenrand niet boven de groef steken.
  • De profieldiepte van banden kun je meten aan de hand van de TWI (Tread Wear Indicator). Deze afkorting staat op de zijkant van je autobanden. Ter hoogte van deze afkorting zijn profieldieptemeters in de hoofdgroeven van de band aangebracht.
profieldiepte
profieldiepte

Het ventieldopje..

Controleer of het ventieldopje aanwezig is.

Loopt de autoband leeg wanneer het ventieldopje eraf is? Nee.

Waarom moet het ventieldopje er dan wel op? Anders komt er vuil in het ventiel. Tijdens het rijden krijg je centrifugale werking wat er voor zorgt dat het vuil naar buiten wordt gebracht waardoor het tegen het pinnetje van het ventiel aan kan drukken waardoor je band langzaam leegloopt.

De kleur van het dopje.

Het dopje kan zwart pf groen zijn.

Als het zwart is dan zit er lucht in je banden.

Is het dopje groen dan zit er stikstof in je banden.

Waarom?

  • Stikstof is dikker dan lucht en ontsnapt niet langs kiertjes die er kunnen zijn tussen band en velg.
  • Stikstof is kouder dan lucht. Tijdens het rijden worden de banden warm en zo ook de lucht er in. De eigenschap van lucht wat warm word is dat het uitzet! (meer spanning in de band dus, Veilig?) Stikstof zet dus niet uit.

8.3 Onder de motorkap.

  1. En zo kan de examinator jou ook vragen om even de motorkap te openen.
    Eenmaal gedaan kan jij de vraag krijgen:
  • Welke vloestoffen heb je zoal?
  • Wat kan jij hier zelf controleren en aanvullen?
Niet echt moeilijke vragen, ga dan ook geen moeilijke antwoorden geven. Soms lijkt het wel of we met een monteur of autoverkoper te maken hebben.
Waar jij wat over kan vertellen zijn:
  • 3 Vloeistoffen.
  • De olie.
  • De accu.

Openen van de motorkap.

De vloestoffen.

1. Ruitensproeier-vloeistof.

De grote blauwe dop.
duidelijk herkenbaar ook door het pictogram er op.
Deze mag je ten alle tijde zelf bijvullen. Het zorgt ervoor dat je je ruiten voor en achter kan sproeien om tijdens het rijden schoon te maken.

ruitensproeier vloestof vuldop.
ruitensproeier vloestof vuldop.

2. Koelvloeistof.

Ook een herkenbare dop.
Ook deze mag je zelf bijvullen echter moet je wel wachten met openen tot deze is afgekoeld. De vloestof zit tegen het kookpunt aan en het vat staat onder druk, zou je de dop er af draaien dan spuit de gloeiendhete vloeistof er uit en kan je verbranden.

Koelvloeistof
Koelvloeistof

3. Remvloeistof.

Ook een herkenbare dop., knalgeel met de pictogram van remmen.
Deze mag je nooit zelf bijvullen. Het niveau van de vloeistof in dit tankje zakt naarmate je remblokken slijten. Komt het niveau onder de sensor in het tankje dan gaan er lampjes in je dashboard branden. Zou je dan de vloeistof bijvullen dan zijn deze lampjes wel uit maar in feite zijn je remblokken gewoon op en versleten.

De olie.

Deze mag je zelf bijvullen mits de auto op een vlakke ondergrond staat en de olie iets is afgekoeld. Olie wat warm is dat zet uit.

Links zit de peilstok, deze trek je er uit en maakt deze schoon. Dan stop je hem er weer in en er weer uit en hou de peilstok naar beneden gericht. kijk of het niveau tussen het minimum en het maximum zit. Mocht het zo zijn dat je olie moet bijvullen, draai die dop (rechts) los en vul telkens per halve liter bij.

De accu.

Is eigenlijk gewoon n batterij. Deze heeft een plus (+) en een min(-) pool. Deze moet je af en toe controleren of deze niet geoxideerd (geroest) is. Deze oxidatie geeft een wittige aanslag.

Totaaloverzicht onder de motorkap

8.4 Interieur/bediening voertuig.

Volledigheidshalve benoem ik dit onderdeel hier, omdat voorafgaand aan je examenrit jouw examinator ook hierover vragen kan stellen.
Maar het merendeel ken je al/weet je al omdat je tijdens de rijlessen al het een en ander behandeld en  bediend hebt.

Daarom zet ik hieronder een aantal vragen neer die je zou kunnen verwachten, weet je het antwoord niet, zoek het even op of vraag het tijdens je volgende rijles..

Enkele vragen die je zou kunnen verwachten:

  • Welke veiligheidsvoorzieningen zitten er in deze auto?(gordel,Airbag, hoofdsteun)

  • Zit mijn hoofdsteun goed?
    Als het goed is weet jij hoe de hoofdsteun moet staan.
  • Dat klokje voor je, wat is dat en waar gebruik je die voor?
    (Snelheidsmeter, controleren,Terug pschakelen)
  • En dat schermpje links?
    (Toerenteller, opschakelen)
  • Is er genoeg brandstof aanwezig in de auto, en Hoe weet je dat?
  • aan welke kant van de auto zit de vuldop, en hoe weet je dat?
  • Kan je mij iets vertellen over die (dashboard)lampjes die nog branden?
    (zie module 1)
  • Hoe kan jij mensen buiten de auto waarschuwen?
    (Lichtsignaal, Geluidssignaal, alarmlichten, remlichten)
    Hoe geef jij een lichtsignaal of een geluidssignaal?
    Kan jij een situatie beschrijven  waneer je iemand een licht-/geluidsignaal zou kunnen geven?
  • Waar zitten je alarmlichten? Wanneer zou je die kunnen gebruiken?
    Waar zit je dimverlichting? Hoe zet je die aan?
  • Of je mistlicht? Wanneer zet je die aan?
  • Kan je iets vertellen over die knopjes? 
    En dan mag je de knopjes aanwijzen en vertellen van de airco, kachel enzo.
  • Kan je mij vertellen wat je moet doen als je ramen aanslaan?
  • Waar zit je achterruitverwarming?
  • Waar zit je ruitenwisser? Wat kan die allemaal?
interieur mazda 3
interieur mazda 3

De TussenTijdse Toets en het Examen.

Eindelijk is het dan zover!

Je bent nu al een tijdje bezig en vanaf dag 1 heb je eigenlijk al naar deze dag uitgekeken, of beter gezegd de dag na deze dag.
Want stel je eens voor dat die examinator vandaag tegen jou zegt “he gefeliciteerd, je hebt je rijbewijs!” ja ja dan gaat het echte leven beginnen!Dat roze pasje is totale vrijheid!

En dat kan enorm veel spanning opleveren, gezonde spanning is goed maar te veel kan wel eens tegenwerken. Daarom adviseert Rijschool Dielessen ook altijd om ook een Tussentijdse Toets te doen, dan weet je nog meer wat je te wachten staat.
En zelfs bij die toets zijn er die spanningen. Het moment zelf, de omgeving, het gebouw, de parkeerplaats, de examinatoren die daar gewoon los rondlopen, geloof me het geeft spanning.
En dan begint het, je komt tegenover die examinator te zitten, en die gaat zelfs praten!
En geloof mij, sommige kandidaten gaan dan ineens heel raar doen. Die gaan dan ineens hele rare moeilijk zinnen en woorden gebruiken, in de veronderstelling dat dit allemaal bij het examen hoort. En dat is ook wel zo, bepaalde formaliteiten zijn dat maar het word niet meegenomen in de beoordeling.

De C.B.R. Locaties.

Om je ook op deze dag een beetje voor te bereiden, of het nu een toets of examen is, staan hier enkele korte filmpjes waardoor jij een idee kan krijgen, een beeld hoe of dat het er nou aan toe gaat.

Bekijk ze effe.

De TussenTijdse Toets.

Het examen.

Ben je nog geen 18 jaar oud?

Vanaf je 17e mag je al autorijden maar dan nog wel met een begeleider naast je. Daar moet je een begeleiderspas voor aanvragen.
Heb je die nog niet? Doe dat dan als de !@#$%^&*

Wat moet je meenemen?

Op de dag van zowel de toets als het examen moet je het volgende meenemen.

  • Een geldig ID bewijs.
  • Een ingevuld zelfreflectieformier. KLIK HIER!

Hoe gaat deze dag zo ongeveer verlopen

1 uur voor je examen word je opgehaald, je rijd dan zelf naar het examencentrum toe, je kan dan nog even iets oefenen wat je dan nog graag zou willen oefenen en we zorgen dat je op tijd aanwezig bent, 15 minuten voor aanvang. We zetten de auto achteruit in het vak voor het C.B.R. klaar voor vertrek.

Binnen gaan we wachten tot we geroepen worden, alle kandidaten voor dat moment gaan dezelfde ruimte in eenmaal binnen neem jij plaats aan het tafeltje  tegenover deze examinator, en geloof mij het zijn gewone mensen).

Deze zal eerst controleren of jij bent wie je bent aan de hand van je identiteitspapieren, zorg daarom dat je deze bij je hebt en dat deze nog geldig is.

Dan gaat de examinator jou vertellen wat je tijdens je examenrit kan verwachten en waar de examenrit dus uit bestaat zodat jij niet voor verassingen wat hem of haar betreft komt te staan.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Geef die dan.
Heb je moeite met links & rechts, hou je van een praatje maken of juist niet, zeg dat gewoon dan kan de examinator daar rekening mee houden.
Is tijdens de rit iets niet duidelijk dan kan je dat ook gewoon zeggen.

Want blijf onthouden, het gaat er om dat jij je rijbewijs gaat halen, het gaat om jou.

VERDIEN RATIS RIJLESSEN

En dan gaat het echt beginnen.

Na het gesprekje loop je met de examinator naar buiten.  Deze neemt eerst een ogentest bij je af door te vragen of je een kentekenplaat verder op kan oplezen.

Dan worden er wat vragen over de auto gesteld (van buiten of binnen) en dan ga je rijden.

De rit zelf

De rit zelf duurt zo’n 35 á 40 minuten. (Een TTT iets korter vanwege de nabespreking).

In die rit moet je 10 minuten zelfstandig rijden (navigatie) de rest doe je op aanwijzingen links = links, rechts = rechts en bij geen gehoor—-RECHTDOOR. Tenzij de borden iets anders aangeven natuurlijk.

Ze willen je minimaal 1x hebben zien in- en uitvoegen en op de (auto)snelweg hebben zien rijden. Ze willen je hebben zien achteruit rijden en een hellingproefje is ook wel leuk.
Wat die 2 laatste betreft, die kunnen gewoon tijdens het rijden al gebeuren of die kunnen je gevraagd worden om als bijzondere verichting uit te voeren.

Je moet dus 2 bijzondere verrichtingen doen. Het kan zijn dat ze de twee eerder genoemde onderdelen vragen maar het kan ook zijn dat ze je een parkeer- of omkeeropdracht geven.
Je rijdt een straat in, daar krijg je dan je opdracht en jij moet zelf de plek uitkiezen waar je die gaat uitvoeren.

En tijdens de rit kijken ze of je koersvast rijd, wat je doet op en bij kruispunten en rotondes, wat je doet met overige verkeersdeelnemers., ga je daar niet te dicht langs. Kortom hoe en wat betreffende jouw aanwezigheid in het verkeer.

En het hoeft allemaal niet perfect of het beste van het beste, wat de examinator het belangrijkste vind is dat het veilig gaat, dat je lekker vlot meedoet (doorstroming) en natuurlijk zelfstandig. Heb je hulp nodig om te remmen (Een ingreep) tja, dan heb je gewoon een probleem.

Maar onthou ook:
Ga jezelf niet zitten beoordelen! Daar heb je die examinator voor ingehuurd, daar word diegene voor betaald en daar is diegene ook voor opgeleid. Die examinator kijkt er heel anders tegen aan dan jij! Die examinator kijkt naar het geheel waar een fout maken heel gewoon is, het moet echter geen drama zijn.
Dus een ingreep wilt niet direct zeggen dat je gezakt bent, heb je er een herpak jezelf, laat het achter je liggen en ga door! Die examinator is misschien wel eens meer geinteresserd hoe of dat jij die fout oplost (die we allemaal wel eens maken) aks in die fout zelf.

En dan ben je weer terug.

Geloof me, die rit gaat sneller als dat je denkt.
dat eerste kwartier zit je nog vol zenuwen, dat zakt weg en plots merk je dat je alweer terug benNu al?
en hoppa, daar zijn die zenuwen weer, maar blijf scherp en allert tot je die auto weer in dat vak geparkeerd hebt, er kan nog van alles gebeuren. Let op dat rechtdoorgaand verkeer (ja ook die voetganger) en parkeer die auto.
Zet alles uit en stap uit zoals je geleerd hebt, ook daar word op gelet.

weer terug en binnen.

En dan ga je naar binnen en is dat het einde van je examen.
Binnen neem je weer plaats aan je tafeltje .
Heb je net een toets gedaan dan word besproken wat je goed hebt gedaan en wat je zou kunnen verbeteren. Onthou: Als er niks meer te verbeteren valt dan was het een slechte toets. Maar het is nu fijn dat je weet waar je nog aan moet werken en wat je nog moet verbeteren en als het goed is heb je de 2 bijzondere verrichtingen goed uitgevoerd en heb je daar nu vrijstelling voor bij je volgende examen, toch beetje reden voor n feestje!

Was het je examen dan gaat het vrijwel hetzelfde, ook nu kan je te horen krijgen dat je nog wel het een en ander aandacht moet blijven geven maar in tegenstelling tot de toets krijg je nu te horen gezakt of geslaagd.

Rijschool Dielessen

De uitslag.

Zoals gezegd, de uitslag kan zijn gezakt of geslaagd. wat nu?

Gezakt:

Ja sneu. Jammer en we kunnen een heel scala aan lelijke woorden hier opnoemen, maar ja bedenk je ook dat als je nu alleen de weg op zou moeten het dan levensgevaarlijk kan zijn.
Dus, effe 1 dag boos, verdrietig  en desnoods maak je iets kapot maar de volgende dag ga je gewoon weer door.
We gaan kijken of we weer zo snel als mogelijk een nieuw examen kunnen inplannen.
Blijf wel lessen! zorg dat je op dat examenniveau blijf en ga niet op die lessen bezuinigen, het is een verkeerde bezuiniging.

Geslaagd.:

JA, is dat wat! GEslaagd!
Vanaf nu zou je dus helemaal  alleen achter het stuur mogen. Oef nee, je moet nog even wachten, dat kan pas als je dat roze pasje daadwerkelijk op zak hebt.
Zo’n 2 á 3 uur na je uitslag kan je naar het gemeentehuis van jou gemeente.
Je moet een pasfoto en een pinpas meenemen en 5 dagen later krijg jij een berichtje dat hij klaar ligt.

TIP:

  • Maak alvast bij voorbaat online een afspraak bij het gemeentehuis.
  • Zorg dat je al vast een pasfoto klaar heb liggen.
  • Ben je nog geen 18? je had allang die begeleiderspas aan gevraagd moeten hebben.
  • Zoals gezegd, na je uitslag moet je eventjes wachten, benut die tijd door een lovende review over Rijschool Dielessen te platsen op diverse social media.

Auteursrecht informatie

Dit document is bedoeld voor eigen gebruik. In het algemeen geldt dat enig ander gebruik, daaronder begrepen het verveelvoudigen, verspreiden, verzenden, herpubliceren, vertonen of uitvoeren van dit document, verboden is.

Rijschool Dielessen geeft je praktische voorbeelden en adviezen, deze dien je altijd onder toezicht van een bevoegde rij-instructeur uit te voeren. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade in welke vorm dan ook.

Chat openen
Hoi, Wil je chatten?