De Tussentijdse Toets: Tijd voor Reflectie

De afgelopen tijd heeft de discussie over het uitstellen van de tussentijdse toets (TTT) veel stof doen opwaaien. Vanuit de rijschoolbranche klinken geluiden, maar ook vanuit de samenleving – met name van ervaringsdeskundigen. Iedereen lijkt er een mening over te hebben, en dat roept vragen op: wat is de TTT eigenlijk? Waar is deze toets voor bedoeld, hoe wordt hij ingezet, en met welke intentie?
Als je de berichten en reacties leest, valt vooral op dat er veel negatieve vooroordelen bestaan over de rijopleiding, rijscholen en het CBR. Begrippen als ‘geldklopperij’, ‘machtsmisbruik’ en ‘onnodige obstakels’ domineren het beeld. Mensen hebben een mening, maar waar komt die vandaan? Hoe is het zover gekomen dat het leren autorijden en alles wat daarbij hoort zo’n negatieve lading heeft gekregen?
Misschien is dit een gevolg van de tijd waarin we leven. Alles moet snel, efficiënt en zonder poespas. De druk om snel je rijbewijs te halen is groot, en autorijden wordt vaak gereduceerd tot een trucje: even leren schakelen, een paar bijzondere verrichtingen oefenen, en klaar. Maar autorijden is zoveel meer dan dat. Het vraagt om inzicht, verantwoordelijkheid en zelfbeheersing. Het is geen kunstje dat je zomaar aanleert, maar een vaardigheid die je opbouwt en blijft ontwikkelen.
Wat opvalt, is dat zelfs (ex-)rijinstructeurs soms verhalen delen die vol zitten met aannames en vooroordelen over hun eigen vak. Ze vertellen over machtsverhoudingen binnen de branche of over hun eigen negatieve ervaringen met het CBR. Hoe kan het dat deze mensen, die het vak van binnenuit kennen, zo’n negatieve kijk hebben ontwikkeld? Misschien ligt het probleem dieper, bij de opleiding van rijinstructeurs zelf.
Een breder perspectief
De TTT en de rijopleiding in het algemeen verdienen een bredere kijk. Het is niet alleen een middel om een leerling op een examen voor te bereiden, maar ook een kans om vaardigheden en inzicht in het verkeer te ontwikkelen. Toch wordt de TTT vaak gezien als een onnodige kostenpost of zelfs als een extra hindernis. Dat roept de vraag op of we als samenleving nog wel begrijpen wat het doel van autorijlessen is.
Het leren autorijden gaat niet alleen over het behalen van een rijbewijs. Het is een proces dat jongeren – en soms ook volwassenen – voorbereidt op het nemen van verantwoordelijkheid in het verkeer. Maar zolang we het blijven zien als een trucje, en zolang de focus ligt op snelheid en gemak, zullen de vooroordelen blijven bestaan.
Een kans om te verbeteren
De discussie over de TTT biedt een kans. Een kans om kritisch te kijken naar de manier waarop we autorijden onderwijzen en toetsen. Een kans om de waarde van de rijopleiding te herzien en het imago van de branche te verbeteren. Maar dat begint bij onszelf: bij de rijschoolhouders, de instructeurs, het CBR en ook bij de leerlingen en hun ouders.
Leren autorijden is geen einddoel, maar een begin. En als we dat perspectief weer centraal weten te stellen, kunnen we de toekomst van de rijopleiding veranderen. Laten we die kans benutten.
Bron: Jan Kok
