Waarom je nooit je voet te lang op de koppeling moet houden

De koppeling van je auto heeft het zwaar. Het is daarom niet verwonderlijk dat deze na verloop van tijd versleten is en bij een bepaalde kilometerstand vervangen moet worden. Met deze tips stel je dat moment zo lang mogelijk uit.

 

De levensduur van de koppeling hangt grotendeels af van de rijstijl van de autobezitter of bestuurder. Wat je met je auto doet is ook belangrijk. Als de auto vaak vol beladen is en wanneer je regelmatig een aanhanger of caravan achter de auto hangt, zal dit de koppeling extra belasten.

 

Er is geen lampje in de auto dat aangeeft dat je koppeling versleten is. Symptomen die aangeven dat een koppeling aan vervanging toe is, zijn bijvoorbeeld een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling. Ook bij een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak verdient het aanbeveling de garage te bezoeken.

Tips en trucs

Moderne koppelingsplaten gaan vaak meer dan 200.000 tot 300.000 kilometer mee voordat ze moeten worden vervangen. Bij zware belasting kan het echter al na enkele tienduizenden kilometers gebeurd zijn. Het vervangen van de koppeling is een dure reparaties. Met deze tips kun je de levensduur van dit slijtagegevoelige onderdeel aanzienlijk verlengen.

Geen voet op koppeling

Vooral beginnende automobilisten hebben de neiging om hun voeten te lang op het koppelingspedaal te laten staan. Velen zijn onzeker over het schakelen en houden hun voet voor de zekerheid op de koppeling voor het geval ze de verkeerde  versnelling hebben gekozen. Helaas is dit gedrag erg slecht voor de koppeling. Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.

Bak in vrij

Laat je tijdens het wachten bij een rood verkeerslicht of kruising de eerste versnelling ingeschakeld met je voet op de koppeling? Het is beter om de auto in zijn ‘vrij’ te zetten en je voet van de koppeling te halen. Je kunt eventueel de handrem gebruiken om te voorkomen dat de auto gaat rollen. In dit geval is het niet de koppeling zelf, maar het druklager dat extra wordt belast. Voorkomen dat een auto wegrolt voor een verkeerslicht door de koppeling half op te laten komen is helemaal uit den boze.

Handrem bij het parkeren

De koppeling kan zelfs slijten als de motor niet draait. Veel autobezitters zetten hun auto in de eerste versnelling bij het parkeren van hun auto. Het is echter raadzaam om in plaats daarvan de handrem te gebruiken. Daardoor wordt de versnellingsbak niet belast.

Proactief schakelen

Als je ziet dat je binnenkort moet afremmen, bijvoorbeeld bij het naderen van de bebouwde kom, is het wellicht niet de moeite waard om nog naar een lagere versnelling te schakelen. Ook remmen veel automobilisten met een handbak af ‘op de motor’. Dit zorgt voor extra belasting van de lagers, waardoor de levensduur van de componenten van je versnellingsbak wordt verkort. Dus als je moet vertragen, gebruik dan niet de motorrem, maar de voetrem om snelheid kwijt te raken.

Geen hand op schakelpook

Probeer ook niet om je hand te laten rusten op de schakelpook. Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg. 

Bron: AD.NL

Reactie schrijven

Commentaren: 0
Tel: 06-52729205
Mail:  info@rijschooldielessen.nl
KVK: 58301755
rijschoolnr.
C.B.R.
2829H1

Laat je nummer achter.

Dan bellen we je terug